کلزیپ

۶ بازديد


امروزه مصالح قدیمی در صنعت ساختمان‌سازی جای خود را به مصالح جدید و نوین داده است. پیشرفت علم و فناوری باعث اختراع مصالح جدیدی شده است که در مقایسه با مصالح قدیمی، مقاومت، کیفیت، طول عمر و زیبایی ظاهری بیشتری دارند. پوشش سقف و دیوار با کلزیپ از جمله این مصالح است. پوشش کلزیپ یا سیستم پوشش زیپ پانل نوعی از سازه‌های مدرن است که با استفاده از یک ساختار منعطف و زیپ مانند به‌صورت چندلایه و باهدف ایجاد یک پوشش بی‌نقص مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پوشش سقف و دیوار با کلزیپ یکی از مناسب‌ترین پوشش‌ها برای پوشش سقف، دیوارها و نمای ساختمان است. چفت‌وبست مکانیکی پوشش کلزیپ توانایی مقاومت و حمل بارهای جانبی، باد، فشار، رطوبت و… را در این نوع پوشش افزایش می‌دهد. استفاده از پوشش سقف و دیوار با کلزیپ مانند یک قاب مهار شده در برابر حرکت جانبی سازه‌ها به‌صورت یکپارچه عمل می‌کنند. در این مقاله از سری مقالات دالفا با ما همراه باشید تا به بررسی مزایای سقف فلزی کلزیپ بپردازیم.

کلزیپ چیست؟

پوشش کلزیپ یکی از انواع سازه‌های مدرن برای پوشش سقف و دیوار ساختمان است. این نوع پوشش که با نام پوشش ایستادرز یا زیپ پانل نیز شناخته می‌شود، یک ساختار بسیار منعطف و زیپ مانند است که از متریال‌های مشخصی ساخته شده است. پوشش سقف و دیوار با کلزیپ می‌تواند به‌صورت چندلایه باهدف ایجاد یک پوشش بدون نقص طراحی، محاسبه، ساخت و اجرا شود. از جمله مزایای سقف فلزی کلزیپ می‌توان به برخورداری از ظاهر زیبا و یکپارچه، قابلیت شکل‌دهی انواع سقف‌های محدب و مقعر و مقاومت بالا اشاره کرد.

در میان انواع سقف در ساختمان، سیستم پوشش کلزیپ قابل‌استفاده در پوشش سقف و دیوارهای ساختمان‌های تجاری، مسکونی، ویلاها، مراکز خرید، نمایشگاه، فرودگاه و… است. پوشش سقف و دیوار با کلزیپ علاوه بر زیبایی بصری، سبب افزایش طول عمر و استحکام سازه می‌شود. لایه‌هایی که در ساختار کلزیپ استفاده می‌شود عبارت از ورق ذوزنقه‌ای، لایه ضد بخار، بست آلومینیومی، فوم عایق، فاصله‌انداز امگا و ورق پروفیل هستند. این مجموعه لایه‌ها طبق محاسبات دقیق به هم متصل شده و بهترین و بی‌نقص‌ترین پوشش سقف و دیوار را ارائه می‌دهند.

 

مزایای سقف فلزی کلزیپ

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های پوشش کلزیپ، عدم وجود محدودیت طولی و عرضی است. این سیستم به‌راحتی می‌تواند سالن‌هایی با دهانه‌های بسیار بزرگ را بدون هیچ‌گونه درزی به‌صورت یکپارچه پوشش دهد. پوشش سقف و دیوار با کلزیپ سبک، قوی و سازگار با شرایط محیطی است به‌طوری‌که در ساخت لایه‌های آن تمامی جنبه‌های فیزیکی اعم از عایق صوتی، رطوبتی، دمایی و… کاملاً رعایت می‌شود. وزن سبک کلزیپ باعث راحتی در جابه‌جایی و نصب این پوشش می‌شود.

مقاله پیشنهادی:   آشنایی با سقف کاذب آکوستیک

ساختار سقف کلزیپ باعث می‌شود تا این پوشش هیچ‌گونه محدودیتی در شکل‌پذیری و انعطاف‌پذیری نداشته باشد و امکان و قابلیت فرم دهی به انواع مختلف محدب، مقعر، مخروطی و… را ایجاد می‌کند. پوشش سقف و دیوار کلزیپ به دلیل ساختار یکپارچه مقاومت بالایی در برابر زلزله، تغییرات آب‌وهوایی، رطوبت، گرما و… ایجاد می‌کند.

پوشش کلزیپ در مقایسه با مصالح قدیمی عمر بالایی دارد و برخلاف سایر مصالح از تنوع رنگ و شکل زیادی برخوردار است. از دیگر مزایای پوشش سقف کلزیپ می‌توان به این نکته اشاره کرد که استفاده از کلزیپ می‌تواند تا حد زیادی در هزینه و انرژی صرفه‌جویی کند.

مزایای دیگر پوشش سقف و دیوار با کلزیپ

از دیگر مزایای پوشش سقف و دیوار با کلزیپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وزن سبک: پرکاربردترین فلز در پوشش کلزیپ آلومینیوم است که استفاده از آن موجب شده است این ساختار از سایر مصالح وزن کمتری داشته باشد.
  • عدم محدودیت اندازه: استفاده از ماشین‌آلات پرتال و فرمینگ پروفیل پوشش کلزیپ در محل پروژه، این امکان را به وجود می‌آورد تا بتوان طول حداقل ۱۵۰ متر را نصب و اجرا کرد.
  • غیر قابل‌اشتعال: مواد مورداستفاده در پوشش کلزیپ تا حد زیادی در برابر آتش مقاوم و غیر قابل‌اشتعال هستند.
  • آکوستیک بودن: استفاده در ورق‌های فرم داده شده همراه با عایق حرارتی و صوتی در کلزیپ خاصیت جذب صدا را در این سیستم افزایش می‌دهد. به همین دلیل از پوشش سقف و دیوار با کلزیپ در فرودگاه‌ها، سالن‌های ترمینال و محل‌های عمومی استفاده می‌شود.
  • مقاومت در برابر سایش و خوردگی: استفاده از پوشش‌های رنگ چندلایه بر روی سطح پروفیل کلزیپ مقاومت و دوام این نوع سیستم را در برابر مواد خورنده افزایش می‌دهد.
  • مقاومت در برابر آب و رطوبت: عدم سوراخ‌کاری، عدم استفاده از پیچ و پرچ و اتصالات برای نصب لایه رو و جمع‌آوری و زهکشی مناسب آب باران توسط آبرو سبب ایجاد پوشش سقف و دیواری یکدست بدون هیچ‌گونه نفوذ رطوبت و آب به ساختمان می‌شود.
  • سازگار با محیط‌زیست: مواد تشکیل‌دهنده پوشش سقف و دیوار با کلزیپ از مواد قابل‌بازیافت تشکیل شده‌اند و فرایند تولید آن‌ها نسبت به سایر مصالح آلایندگی کمتری دارد.
  • سرعت و سهولت اجرا: بهره‌گیری از به‌روزترین ماشین‌آلات، امکان فرم‌دادن پروفیل‌های کلزیپ و فرایند نصب آسان سرعت اجرای کار را تا حد زیادی بالا می‌برد.
  • امکان استفاده در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف: کلزیپ قابلیت اجرا در طیف مختلفی از طرح‌ها و رنگ‌ها را فراهم می‌کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.